Osela In Life

Monday, February 25, 2008

Nietzsche VS Fichte

Ύστερα από πρόσκληση του Hades, παίρνω κι εγώ μέρος στο παιχνίδι με τα βιβλία.
Σε ίση απόσταση λοιπόν αυτή την στιγμή βρίσκονται στην μικρή βιβλιοθήκη δεξιά μου 2 βιβλία, το Jenseits von Gut und Bοse (=Πέρα απ' το Καλό και το Κακό) του Friedrich Nietzsche και το Die Bestimmung des Menschen (= Ο Προορισμός του Ανθρώπου) του Johann G. Fichte.
Το πρώτο γράφτηκε το 1885 και το δεύτερο το 1800, δηλαδή λίγο νωρίτερα. Τελευταία έχω την τάση να διαλέγω 2 βιβλία και να τα διαβάζω παράλληλα, μ' αρέσει αυτός ο ανορθόδοξος "διάλογος".

Ο Προορισμός του Ανθρώπου, Βερολίνο, 1800, μέρος Γ' "Πίστη" (Μέρος Α΄"Αμφιβολία", Β "Γνώση")
Στο Γ' μέρος, καταδεικνύει την εγκυρότητα του ηθικού πράττειν πέρα από τα υποκειμενικά κριτήρια του "εγώ".

σελ 123 (λέει ότι οι κυρίαρχες τάξεις επεκτείνουν και κληροδοτούν τα προνόμιά τους στους απογόνους τους, χωρίς ποτέ να πουν φτάνει)

"Μέχρι η καταπίεση να φτάσει εντέλει στο ανώτατο σημείο και να γίνει εντελώς ανυπόφορη και οι καταπιεσμένοι να ανακτήσουν από την απελπισία τις δυνάμεις τους, που το από αιώνες σβησμένο θάρρος τους δεν μπορούσε να τους δώσει. Τότε δεν θ' ανεχτούν πλέον κανέναν ανάμεσά τους που δεν θα αρκείται στο να είναι και να παραμένει ίσος μ' όλους. Για την αμοιβαία προστασία από την μεταξύ τους άσκηση βίας κι από την εκ νέου αναφαινόμενη καταπίεση, θ' αναλάβουν όλοι αναμεταξύ τους τις ίδιες δεσμεύσεις."


Πέρα απ' το Καλό και το Κακό, Μόναχο, 1885
(Ο ίδιος ο τίτλος του έργου δείχνει την οπτική που υιοθετεί εδώ ο συγγραφέας-πέρα από τις έννοιες της κοινής ηθικής, πέρα από τις απόλυτες αξίες που έχουμε κληρονομήσει από την ιουδαικοχριστιανική παράδοση.)

σελ 123, μέρος 7ο (Λίγο πριν απευθύνεται στους λόγιους, οι οποίοι πρέπει να μπουν στην υπηρεσία των δυνατών, σαν απλά όργανα γνώσης... Δεν θα έπρεπε να πιστέψουμε όμως ότι οι αμοραλιστές της αύριον δεν έχουν τις δικές τους αξίες. Στο έβδομο μέρος, ο Νίτσε επιδιώκει να τις απαριθμήσει και να δείξει σε τι διαφέρουν από τις μέτριες αρετές, για τις οποίες καμαρώνουν οι αδύνατοι.), παράγραφος "Εντιμότητα"


"Όλοι οι θεοί μέχρι σήμερα δεν ήταν τέτοιοι διάβολοι που έγιναν άγιοι και ξαναβαφτίστηκαν? Και τί ξέρουμε τελικά από εμάς? Και πώς θέλει να ονομάζεται το πνεύμα που μας οδηγεί (είναι ζήτημα ονομάτων)?

Προσκαλώ όχι 5, αλλά όλους τους συγκάτοικους του Οίκου, όσους δεν το έχουν κάνει ήδη, να πάρουν τώρα μέρος ( ή να κάνουν copy-paste.)

gnostos-agnostos, earth, george, diamond, liker also invited (special guest)


Κανόνες:
1. Πιάσε το βιβλίο που βρίσκεται πιο κοντά σε σένα.

2. Άνοιξε το βιβλίο στη σελίδα 123 (αν το βιβλίο διαθέτει λιγότερες από 123 σελίδες, άφησέ το και πήγαινε στο επόμενο κοντινότερο).

3. Βρες την πέμπτη περίοδο (=από τελεία σε τελεία, αν θυμάσαι) της σελίδας.

4. Ανάρτησε τις επόμενες τρεις περιόδους (δηλ. την έκτη, την έβδομη και την όγδοη).

5. Ζήτα από πέντε ανθρώπους να κάνουν το ίδιο.
posted by osela at 23:40

12 Comments:

Oselaki
Σε ευχαριστω για την προσκληση.Θα ανταποκριθω συντομα.

February 26, 2008 at 12:37 AM  

Oselaki
Πολυ σοφα τα λογια δυο προσωπικοτητων της γνωσης.Ανακαλυπτεις οτι οι σκεψεις τους ανηκουν και στην σημερινη εποχη.

February 26, 2008 at 1:10 AM  

Φοβερές επιλογές βιβλίων... Εγώ πάλι θα τα απομάκρυνα αντί να τα έχω κοντά μου... χεχε
Ειδικά τον Νίτσε...

February 26, 2008 at 3:20 AM  

!
Έχεις διαβάσει Νίτσε στα γερμανικά; Δεν παλεύεται ο άνθρωπος... Εδώ καλά, καλά στα ελληνικά είναι δύσκολος... :)

February 26, 2008 at 3:50 PM  

liker
χαίρομαι που διευρύνεται το παιχνίδι, νομίζω είναι καλό, φανερώνει κτ από την προσωπικότητά μας.
οι σκέψεις τους είναι σίγουρα διαχρονικές, αυτό είναι χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας, η μη χρονική πρόοδος.


mmexer
δεν μ' αρέσει ο Νίτσε, δεν συμφωνώ με όσα λέει, αλλά δεν γίνεται να διαβάζουμε μόνο όσα μας ευχαριστούν.
άσε που αυτή η παράλληλη ανάγνωση που έχω εφαρμόσει τελευταία είναι ιδιαίτερα διασκεδαστική.
Προτείνω να πάρεις κι εσύ μέρος!!!

February 26, 2008 at 10:47 PM  

καλά μην φανταστείς ότι τα φυσάω τα γερμανικά. προσπαθώ, απλά.

(κι αυτή παίζει να είναι η πρώτη -και τελευταία- φορά που με πιάνει κρίση μετριοπάθειας και σεμνότητας)

February 26, 2008 at 10:49 PM  

Άστο όντως το περί σεμνότητος διότι έχω διαβάσει και στα γερμανικά τη Γέννεση της Τραγωδίας και μου'χε βγει η πίστη ανάποδα... Είναι μέγα παλούκι ο κύριος... :):)

February 28, 2008 at 12:56 PM  

ok dear, thank you for the invitation. θα επανελθω με προτάσεις

February 29, 2008 at 11:54 AM  

hades
αφού επιμένεις...


george
ωραία, χαίρομαι!

March 2, 2008 at 6:32 PM  

Fichte; δεν σταματας να με εκπλησεις oselaki.

March 4, 2008 at 11:34 PM  

man
είμαι μια συνεχής έκπληξη, όπως και να το κάνουμε..

March 6, 2008 at 8:53 PM  

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

January 10, 2010 at 12:07 AM  

Post a Comment

<< Home